Monday 2 June 2014

penang negeri seni???

Asslamualaikum....kalau aku nak tulis lama tak update macam menipu pula kan..hehehhhe
tak lah, aku ni sebenarnya nak cerita tentang sesuatu yang unik yang terdapat di negeri aku, Pulau Pinang.

Pulau Pinang ni dibuka oleh Francis Light setelah di berikan oleh Sultan Kedah kepada beliau. Di situ Francis Light telah membuka sebuah kubu yang dikenali sebagai Ford Convalis, kepada sesiapa yang tak tahu datang la melawat ataupun cari je dekat Lebai Google tu...hahahhaa.
sebenarnya perkara utama yang aku nak cerita dalam entry kali ni ialah berkenaan tentang dunia seni yang makin meluas dan merebak di negeri ini. Memang tidak dinafikan bahawa negeri ini telah banyak melahirkan seniman-seniman Negara yang terkenal pada suatu masa dahulu, antaranya ialah Allahyarham Tan Sri P.Ramlee, Nordin Hassan dan sebagainya.
Namun perkara yang aku nak cerita dekat sini ialah berkenaan dengan seni visual yang semakin popular di negeri ini sehinggakan terdapat sebuah lorong yang digelar Street Art. Disitu terdapat pelbagai lukisan yang dilukis di dinding-dinding rumah dan sebagainya. Pada pendapat aku kalau lukisan yang dilukis di dinding merupakan satu perkara yang sangat biasa, tetapi benda yang paling rare ialah terdapat lukisan yang di hasilkan dengan menggunakan besi. Memang tidak dapat dinafikan dekat fakulti aku pun banyak seni yang dihasilkan daripada besi, tapi bagi aku benda ni memang terbaik dan lain daripada yang lain, perkara yang ditonjolkan dalam seni tersebut menceritakan tentang kehidupan masyarakat di negeri ni dan kisah-kisah sejarah, hal ini juga berkaitan dengan gelaran yang diberi kepada Gorgetown sebagai tapak warisan dunia UNESCO.
Di sini aku ada sedikit gambar yang nak kongsi dengan korang semua, tengok la...
 
 
 
cantik kan..

ini pasal penarik beca

cerita tentang kedai kasut

tak pasti, maybe tentang pajak gadai kot...hahahha

ini di zaman dahulu

ini pula polis zaman dulu, dan gambar ini bukti bahawa benda ni
memang dibuat daripada besi, ada bayang-bayang.

zaman berdagang dahulu kala

penjual mee TokTok

yang ini mmg aku tak pasti apakah maksud dia.

main tocang rambut

sebenarnya setiap benda ni ada maksud dia yang tersendiri, tapi satu benda yang buat aku kagum ialah setiap satu huruf yang ditulis tu semua dari besi. memang rajin tahap dewa sapa yang buat benda ni. hahahahahahahha....hargailah seni...

No comments:

Post a Comment